SharePoint en Teams: van hetzelfde kaliber?

Hoor jij anderen ook wel eens zeggen: “Wij werken in Teams”. Of: “Wij slaan alles op in SharePoint”. En vraag je je ook af wat er nu precies mee bedoeld wordt? Zijn SharePoint en Teams van hetzelfde kaliber? [pun intended]. Of is het een wereld van verschil?

Bij Van Kaliber hebben we al jarenlange ervaring met het inrichten van digitale samenwerkingsomgevingen. In deze blog leggen we het uit: wat is nou eigenlijk SharePoint en wat is dan eigenlijk Teams?

Digitaal samenwerken

In de digitale wereld gebruiken organisaties verschillende tools om goed samen te werken en te communiceren. Twee populaire tools zijn SharePoint en Teams, allebei door Microsoft gemaakt. Ze lijken misschien op elkaar, maar er zijn ook belangrijke verschillen.

SharePoint

SharePoint is een handige tool om informatie en documenten op één plek te bewaren. Het helpt bedrijven om documenten, foto’s, video’s en andere dingen te ordenen en te delen. Het is handig als je veel bestanden hebt en als je wilt samenwerken aan documenten. Met SharePoint kun je zien wie wat heeft veranderd en het maakt het makkelijk om de juiste toegang te geven aan mensen. Dus als je veel documenten hebt die je wilt organiseren, is SharePoint een goede keuze.

Teams

Voor samenwerking en communicatie is Teams een goede tool waarmee je realtime kunt samenwerken en communiceren. Je kunt chatten, praten en bestanden delen. Het is handig als je snel wilt overleggen met anderen, zelfs als ze niet in dezelfde ruimte zijn. Je kunt makkelijk met verschillende (project-)groepen praten. Dus als je snel wilt samenwerken met anderen, is Teams een goede keuze.

Het verschil tussen SharePoint en Teams

Het belangrijkste verschil tussen SharePoint en Teams is waar ze zich op richten. SharePoint is meer voor het organiseren en beheren van documenten en informatie. Het helpt je om alles netjes te houden. Teams is meer voor het samenwerken en praten met anderen, zodat je snel dingen kunt doen.

 

Teams is een schil om verschillende apps.

Als je documenten opslaat in Teams, sla je het eigenlijk op in SharePoint.

 

Conclusie

Kortom: of je nu veel documenten hebt die je wilt organiseren (SharePoint) of als je snel wilt samenwerken en praten met anderen (Teams). Het beste is om te kijken wat jouw team nodig heeft en dan de juiste tool te kiezen. Soms kun je beide gebruiken en ze samen laten werken. Op die manier krijg je het beste van beide werelden!

Meer weten?

Van Kaliber helpt je bij een gebruiksvriendelijke inrichting van MS365 SharePoint en Teams die voldoet aan de AVG en de archiefwet. Neem contact met ons op voor een vrijblijvend met onze experts!