Digitaal archief & E-depot
Overheidsorganisaties moeten digitale informatie bewaren en beheren zodat deze informatie beschikbaar, toegankelijk, leesbaar en bruikbaar blijft. Ook over 20, 30 of 100 jaar is de digitale informatie van nú nodig voor beleid en bestuurlijke verantwoordelijkheid.
Bij het opslaan, beheren en verwerken van digitale informatie staat veiligheid voorop. Je wilt je bedrijfsgegevens, klantgegevens en gevoelige informatie zorgvuldig beschermen. Van Kaliber biedt volledige ontzorging voor de digitale archivering van jouw organisatie.
- Voldoet aan alle wetgeving op het gebied van dataverwerking en archivering (AVG, Archiefwet, Wet Openbare Overheid)
- Beschermde informatie is alleen beschikbaar voor geautoriseerde personen
- Veilig onderscheid tussen vertrouwelijke en openbare informatie
- Jouw digitaal archief is toegankelijk en doorzoekbaar.
Expertise Van Kaliber
Van Kaliber levert kennis, advies, projectleiding en implementatiediensten op het gebied van digitale duurzaam archivering en beschikbaarstelling.
Onze beproefde aanpak kenmerkt zich door een sterke betrokkenheid en een gestructureerde, resultaatgerichte werkwijze.
We baseren ons op (inter-)nationale best practices en standaarden, zoals het ISO 14721:2012 OAIS-referentiemodel, PRONOM-register en kennis uit ons netwerk. We houden rekening met de Archiefwet, de AVG en de landelijke standaarden.
Wij werken volgens een gestructureerde aanpak en zijn gecertificeerd Prince II Practitioner, MSP Practitioner, Agile/Scrum Master, Lean Black Belt Six Sigma en Enterprise Architectuur Archimate.
Onze adviseurs, programmamanagers en projectleiders vertalen uw doelstellingen naar heldere resultaten en realiseren deze op een verantwoorde en resultaatgerichte wijze. Door onze jarenlange ervaring en zorgvuldigheid creëren we snelheid en draagvlak.
Marktconsultatie e-depot
Met een marktconsultatie bereid je je voor op een aanbesteding. Na een marktconsultatie weet je wat er in de markt te koop is en voorkom je dat er geen enkele partij inschrijft op de aanbesteding, omdat je onmogelijke eisen en wensen hebt gesteld. Voor de marktpartijen is het voordeel dat ze een goed beeld krijgen van jouw vraag en de uitgangssituatie van jouw organisatie. Een marktconsultatie is niet vrijblijvend! Van Kaliber begeleid je tijdens de procedure.
Aanbesteding e-depot
Wij begeleiden je (Europese) aanbesteding voor een e-depotvoorziening, desgewenst van het begin tot het einde. Van visieformulering, opstellen programma van eisen en wensen, tot leveranciersmanagement. Wij bieden structuur en zekerheid. Wij kennen de markt. Je weet wat je koopt.
Opzetten e-depot
Een e-depot is meer dan alleen ICT. Een e-depot is een geheel van organisatie, beleid, processen en procedures, financieel beheer, personeel, databeheer, databeveiliging en aanwezige hard- en software, dat duurzaam beheren en raadplegen van te bewaren digitale archiefbescheiden mogelijk maakt.
Wij maken samen met jou een plan voor jouw digitaal archief. We adviseren over de veilige opslagmogelijkheden, de structuur en de toegankelijkheid zodat de informatie ook makkelijk te vinden is.
Inrichten e-depot
Wij zorgen ervoor dat jouw e-depotvoorziening snel startklaar staat en nemen je het moeilijke werk uit handen.
We richten samen met jou de administrator- en databeheerstaken in. We baseren ons hierbij op (inter-)nationale best practices en standaarden, zoals het ISO 14721:2012 OAIS-referentiemodel en onze kennis en ervaring. We werken conform de Archiefwet, de AVG en de landelijke standaarden op het gebied van informatiebeveiliging.
We helpen desgewenst ook met het inrichten van de beheerorganisatie. We betrekken de medewerkers bij het beschrijven van de processen en zorgen ervoor dat er heldere werkafspraken komen. Zo weet iedereen wat hij of zij moet doen.
Training e-depotbeheerders
Een (nieuw) e-depot kan niet zonder goed getrainde beheerder en gebruikers.
Wij zorgen ervoor dat iedereen die met het e-depot werkt goed kan omgaan met de nieuwe software en werkprocessen. Dankzij een effectieve training weten niet alleen de beheerders in no time van de hoed en de rand, maar ook de raadplegers, aanleverende partijen en de archiefinspecteurs.
E-depot beheer
Onze ervaren e-depotbeheerders werken op het snijvlak van ICT, informatie en archiefbeheer. Zij vertalen de inhoudelijke vragen van onder andere erfgoedinstellingen, gemeenten en omgevingsdiensten naar de technische en functionele eisen op het gebied van ICT en informatieveiligheid.
Wij verzorgen de opname van het archief in het e-depot.
Daarnaast voeren we het dagelijks beheer van het e-depot, de zogenaamde Admin-taken. We monitoren actief alles wat er in en rondom het e-depot gebeurt en zorgen ervoor dat jouw archief veilig en toegankelijk is.
Metadata mapping
Wij begeleiden je bij het opstellen van een metadataschema en het maken een data-mapping We gaan aan de slag op basis van een helder stappenplan en in samenwerking met de systeemeigenaar. En als het nodig is, betrekken we de ICT-leverancier erbij.
Wanneer je de stap maakt om archief te migreren naar een e-depot, kan je wel wat hulp gebruiken. Wij helpen je om de informatie voor te bereiden voor opname in het e-depot.
Wij hebben ervaring met de architectuur (OIAS-model) en metadata (o.a. TMLO/MDTO en het hiervan afgeleide ToPX XSD).
Datamigratie
Ben je de partij die informatie moet aanleveren aan een e-depot? Wij helpen je bepalen welke data volgens de wettelijke richtlijnen bewaard moet blijven en welke niet. We controleren de kwaliteit van de data (juiste bestandsformaten, voldoende metadata, juiste structuur). En indien nodig schonen we de data op, voorzien ze van de juiste metadata en zetten het klaar in de juiste structuur.
Export en ingest
Ruimtelijke plannen, bouwvergunningen, videotulen. zaaksystemen, DMS, particulier archief, netwerkschijven. Deze informatie wil je veilig bewaren. Wij begeleiden je bij het structureren en migreren naar een veilige archiefbewaarplaats en nemen je het moeilijke werk uit handen.
Wij verzorgen de opname van het archief in het e-depot. Wij ondersteunen de volledige migratie van de informatie uit de bronsystemen naar het e-depot inclusief alle metadata, naar welk formaat dan ook. Wij gebruiken moderne tools om metadata te verrijken, structureren en in de juiste formaten aan te leveren (ToPX, sidecar, SIP/RIP).
Structureren van grote hoeveelheden data
Overheidsorganisaties, onderwijsinstellingen en de gezondheidszorg hebben te maken met grote hoeveelheden, vaak privacygevoelige informatie. Ook wanneer je een groot archief heeft met veel data, kunt je deze veilig archiveren en probleemloos opvragen in een e-depot. Ook bij het structureren van de informatie helpen we je graag.
Videotulen
Videotulen zijn digitale audiovisuele verslagen van raadsvergaderingen en moeten op de juiste manier worden gearchiveerd. Wist je dat de videotulen voor burgers toegankelijk moeten zijn? Wij begeleiden je bij het overbrengen van videotulen naar een veilige archiefbewaarplaats. Lees verder in het duurzaam archiveren van videotulen in onze blog over videotulen.
Ruimtelijke plannen archiveren
Elke gemeente moet zélf de bestemmingsplannen archiveren. Omslachtig? Ja. Onmogelijk? Nee! Ruimtelijke plannen kan je duurzaam archiveren bijvoorbeeld in een e-depot. Een ruimtelijk plan bestaat uit een aantal bestanden in samenhang, waaronder GIS-bestanden. Wij zorgen ervoor dat ze veilig gearchiveerd worden en raadpleegbaar zijn voor uw medewerkers en burgers.
Lees hier de praktijkervaring van de gemeente Teylingen (HLTsamen) en Erfgoed Leiden en Omstreken met het opnemen van ruimtelijke plannen in het e-depot! OD06 Ruimtelijke plannen archiveren in e-depot
Netwerkschijf
Een netwerkschijf bevat veel verschillende soorten informatie. Een netwerkschijf is geen veilige plek voor belangrijke informatie. Ook informatie die persoonsgevens bevat kan niet goed gearchiveerd worden op een netwerkschijf. We helpen je met opschonen, ontdubbelen en zorgen ervoor dat de belangrijke informatie snel op een veilige plek wordt gearchiveerd en toch makkelijk raadpleegbaar is.
Website-archief
Informatie op een website wil je, of moet je van de Archiefwet, archiveren. Wij zorgen ervoor dat je website automatisch gearchiveerd wordt en bovendien goed online raadgpleegbaar blijft.
Waarom je voor ons kiest?
- Ervaring bij archiefvormers én archiefbewaarplaatsen van lokale overheid, provincies en rijksoverheid
- Kennis en ervaring van de gehele informatieketen: van visie en architectuur, projectleiding en aanbesteding en implementatie en opleiding, beheer en ingest, doorontwikkeling en kwaliteitszorg. Zowel technisch en functioneel
- Praktisch, resultaatgericht, met oog voor de menselijke maat
- Goede gesprekspartner op elk niveau door meer dan 20 jaar ervaring
- Uitstekend trackrecord!